دانشگاه تهران ، knandan@ut.ac.ir
چکیده: (13124 مشاهده)
هدف: هدف از این مقاله بررسی این امر است که آیا مفهوم پارادایم در فلسفه علم توماس کوهن، دارای مصداق یا مصادیقی در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی هست یا خیر.
روش: پس از بررسی اجمالی کتاب «ساختار انقلابهای علمی» و بهویژه مفهوم پارادایم در آن، نظریهپردازیهای مربوطه در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی مورد بررسی انتقادی قرار میگیرند و پیشنهادهایی مبنی بر لزوم نگرش پارادایمی در این حوزه ارائه میشود.
یافتهها: کوهن پارادایم را محور اساسیِ اجماع و اتفاقنظر در یک جامعه علمی میداند. پس معنی پارادایم را نباید با «نحله»، «رهیافت»، «نظریه»، «پیشفهم» و نظایر آنها خلط کرد. بهویژه حضور «نحلههای فکری متعارض» در یک حوزه علمی را نباید به معنی «وجود پارادایمهای مختلف» دانست، زیرا کوهن وضعیت رقابت بین نحلههای متعارض را وضعیت ماقبل پارادایمی میداند. با توجه به این مطلب، بسیاری از نظریهپردازیهایی که حول و حوش مفهوم پارادایم در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی انجام شدهاند، از معنی مورد نظر کوهن دور افتادهاند. همچنین، مباحثی که درباره «نامگذاری» این رشته درگرفتهاند، از این ضعف رنج میبرند که به خصلتِ اجماعآفرینِ پارادایم و فقدان آن در کتابداری و اطلاعرسانی بیتوجه بودهاند.
اصالت/ارزش: ارزش این مقاله کمک به تأملات مربوط به بنیانهای نظری علم کتابداری و اطلاعرسانی و تدقیق در مفهوم پارادایم با توجه به مسائل این رشته است.
نوع مطالعه:
كيفي |
موضوع مقاله:
پژوهشهاي نظری در كتابداري و اطلاعرساني دریافت: 1391/2/17 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27