هدف: هدف اصلی پژوهش تعیین رابطۀ سبکهای فرزندپروری والدین و گرایش به مطالعه در نوجوانان دبیرستانهای شهر تهران است.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی اجرا شده است. جامعۀ پژوهش دانشآموزان مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشهای در سه مرحله استفاده شد و در مرحلۀ آخر نمونهگیری، 200 نفر از دانشآموزان دختر و پسر و والدین آنها به پرسشنامههای میزان گرایش به مطالعه و سبکهای فرزندپروری بامریند شامل سه بخش سبک سهلگیرانه، مقتدرانه، و مستبدانه پاسخ دادند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سبکهای فرزندپروری و روشهای تربیتی والدین در گرایش به مطالعه در نوجوانان نقش دارند و رابطۀ معنیداری بین سبک فرزندپروری مقتدرانه و گرایش به مطالعه وجود دارد. همچنین رابطۀ مثبت معنیداری بین تحصیلات عالی والدین و سطح اقتصادی آنها با سبک فرزندپروری مقتدرانه مشاهده شد.
اصالت/ارزش: از آنجایی که خانواده و الگوی تربیتی آن نقش مهمی در شکلگیری عادات و رفتارهای فرزندان دارد، به نظر میرسد تحول در شیوههای فرزندپروری بتواند بهعنوان یکی از عوامل افزایش سرانۀ مطالعه مطرح شود.
| بازنشر اطلاعات | |
|
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |